“אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלַם תִּשְׁכַּח ימיני תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלַיִם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי״ – תהלים קלז, ה-ו
כל מה שאנחנו עושים, חיים, פועלים, נאבקים זה בשביל ירושלים. כל הדרכים, השבילים, מסע החיים, הכל!! הכל מוביל לירושלים. כל התורה זה בשביל ירושלים. כל התכלית היא ירושלים. שבת, מצוות, רוחניות, גשמיות, הכל.ואיפשהו, נראה שקצת פספסנו. שכחנו. שכחנו למה באנו לפה, שכחנו מה התכלית ושכחנו מה הדרך לתכלית.
שמתי לב שכל מי שכותב את המילה ירושלים כותב אותה בצורה שגויה. בשום מקום בתנ״ך השם ירושלים לא מופיע עם האות י׳ אלא ״ ירושלם״. אם יש משהו שהזיז מיליוני יהודים ממקומם, מפרנסתם, מדרך חייהם, היה הכמיהה לירושלם. את אף אחד לא עניינה תל-אביב.
למה?
מעניין לראות שבתורה לא מופיע השם ירושלם, אלא מופיעה בשלב מאוחר יותר בספרי הנביאים והלאה. ובכן, השם ירושלם כן מופיע. אבל לפני שנראה היכן זה מופיע, חשוב שנדע שמהות השם באה מצירוף של 2 שמות:
למעשה ירושלם היתה המקור לראיית השלמות. ירושלם לא כתובה בתורה ככתבה, כי כדי להגיע לירושלם, אתה צריך להתייגע. זה נסתם מעיניך ולא במקרה. איפה והיכן צריך האדם לראות את השלמות?
יש מנגנונים בעולם היכולות של האדם, אשר אינם מאופשרים/כבויים לעת עתה, המונעים מהאדם לראות מציאות של מעבר. החיבור של ימי החול והשבת יוצרים את המצב של שלמות הזמן.כלומר, בימות החול לחיות עם הזמן ובימות השבת להתעלות מעל הזמן, ולהתחבר את ההכרה האלוקית שבך.
בתקופה הזו לפני למעלה מ-2000 שנה נחרב בית המקדש. למעשה נחרב השריד היחידי שמאפשר לראות שלמות מציאותית בעולם. אדם שלא מבין מה זה שלמות ( לצערי הרוב המכריע של החברה לא יודע את העצמה של השלמות, כי הוא לא מודע לה, או מסיק מסקנות שגויות למושג שלמות) שזה למעשה החיבור בין הטבעי והעל טבעי יחד, כמציאות אחת. מה היה כל כך מעניין בבית המקדש, שהחזיק עם שלם אלפי שנים בחושך, והאם בית המקדש זה מה שיביא את הישועה לעם נבוך, או שיש כאן הרבה מעבר?
מאד מוזר שכולם בוכים על קיר הכותל. מעט מאד יודעים באמת למה, הרבה מאד חיים על תהילת העבר, אבל אף אחד לא בוכה על מצבו. משום מה, התחושה היא שאם ייבנה בית המקדש אז אנחנו נהפוך לאנשים טובים יותר, ערכיים יותר, מוסריים יותר וכו וכו.
זאת אשלייה שתתנפץ לכל אחד החושב שבית המקדש יהפוך אותו לצדיק. חברים, דרך החיים האמיתית היא שעולמך הפנימי מקרין לעולם החיצוני ולא להיפך. זה בהחלט ישפיע עליו, זה בהחלט ייתן לו התרוממות רוח, אבל באותה שניה שחוזרים לשולחן העבודה, אתה לא רואה אף אחד ממטר ואדם לאדם זאב. שכחו שיש חוקים לכל דבר ועניין בחיים. שכחו שיש כללי התנהגות ואיך ולמה עושים כל דבר.
קל מאד להלהיב אותך. אפשר להכניס אותך לאקסטזה, שתצא משם מהופנט. אבל אתה עדיין נשארת אתה, והמידות שלך לא השתנו, ומעשיך עדיין תחת הכותרת ״ ממשיכים כרגיל״ ואין שום עצירת חרום להבין איך באמת משתנים. איך נהיים ערכיים ומוסריים יותר. בתלמוד חולקים את הנושא..
מה חשוב באמת להצלחה בחיים? ההתמדה או הקרבה?
יש שטוענים שההתמדה חשובה, ויש שטוענים שההקרבה חשובה יותר. למעשה חברים, כשאדם רוצה באמת להגיע לעולם של שלמות תודעתית ומוסרית, הוא חייב להתמיד במעשיו ולהקריב ללא חת את החומר לטובת הרוח כדי שיוכל לזכך את גופו. כדי שאדם יזכה להתעלות מידותיו הוא חייב לשלב בין השניים. תפילה, עבודה, לימוד, צדקה, וכו וכו. והעיקר הוא המעשה.
צדקה תציל ממוות, כי אתה חשוך והמערכת החושית שלך לא פעילה. היא משום מה התנתקה מההכרה האלוקית שבך ואתה חושב שמה שאתה רואה/שומע/טועם/מריח/ממשש זה נכון וזה אמיתי, ומה שאתה לא יודע זה, שפשוט עובדים עליך.
עד היום זה שרד, אבל זה לא עבד. כולם עבריינים, כי כולם חיים את העבר. עיניהם נשואות אל מה שהיה לפני 2000 שנה, ושכחו שצריך לשנות את הגישה המחשבתית, האישית וההתנהגותית , על מנת ליצור שלמות באדם לפני שיוצרים שלמות במקום. הרוב המכריע התמיד, והיו במתי מעט שהקריבו את עצמם לטובת הכלל . כן, הם מסרו את חייהם כדי שאחרים יחיו.
הזכרון שלנו כל כך לקוי, שאנחנו פשוט שכחנו מי אנחנו, מה הזהות שלנו? למה אנחנו כאן ולא בקריביים לעזאזל.אנחנו שכחנו שמיליונים נשרפו, נרצחו, נגדעה נשמתם באמצע החיים, מסירות נפש של אלפי שנים. לאורך כל ההיסטוריה האנושית. תמיד חטפנו על הראש, אבל לא עשינו מזה big-deal. ידענו לשרוד ולהמשיך הלאה.
וכל זה בשביל מה????
כדי שיום אחד ייפתח חלון למצב בו כל יהודי יוכל להגיע למצב של שלמות תודעתית והתנהגותית בה הוא יראה וירגיש את המציאות, ואת המציאות שמעבר וזה כדי שהוא יהפוך לבעל שליטה. שיפסיקו לשרלט אותו כל תאגידי השקר למיניהם.
במה מתמידים?
חברים, אנחנו חיים בעידן שלא צריך למות כדי לגלות את הבורא. אנחנו חיים בעידן בו צריכים להבין איך מוסרים את הנפש על החיים, מתעלים מוסרית והופכים לאנשים ערכיים יותר. זה קורה כשיש שילוב בלתי פוסק של התמדה בהנ״ל ( תורה ומצוות) והקרבה.
ומה מקריבים? את החומר על פני הרוח או ח״ו להיפך. אבל משהו חייבים להקריב.
המחשבות על רדיפת הבצע, ותאוות החמדה, פוקדות כמעט כל אדם. השאלה היא מה הוא עשה בצומת המוסרי הזה אליו הוא הגיע.
״סוף מעשה-במחשבה תחילה… ״
אם אנחנו רוצים להבין עצמה של תורה, הרי בתורה יש ידע המשנה את כל מציאות האדם, מן הקצה אל הקצה.ואם רוצים להבין מה מחשבה לא נכונה מסוגלת לעשות, הרי המושג ״ תודעה שמשנה מציאות״ הינו אחד התחומים הכי מאתגרים היום.
לדוגמה: ככלל בחוקי החיים של היהודי, האדם מצווה על לא תחמוד, וגם על לא תגנוב. על פניו נראה כי אלו שתי נושאים שונים, אבל אין אדם בעולם אשר לא נתן דעתו לחמוד דבר מה אשר נורא מצא חן בעיניו, ואשר נמצא באמתחת חברו ( בכסף מלא, לא גונב) , ולא נתן את עינו בדבר, וכבר תכנן את כל המהלך בתחבולות, כיצד ייפול הדבר לידיו, ויהי מה. משמעות הדבר, שהאדם דרך על 2 מוקשים מהותיים, שהקנס עליהם יקר מנשוא בהיבטים רוחניים:
למעשה, הקנס על לא תחמוד הינו חמור לעין ארוך מגניבה בפועל.
בסדר השתלשלות של תהליכים תודעתיים, הכל מתחיל מ:
הרבה ישאלו, האם האדם שולט
על מחשבותיו או לא, ומאיפה לכל הרוחות באים כל המחשבות האלה, אשר לא ממש תכננת לחשוב אותם? המחשבות הלא טובות באות ממידותיו של האדם, המיוצגים ע״י עולם יכולותיו של האדם, המופנים ליישום שלילי . הדבר מביא מיידית להידרדרות מוסרית וערכית.
טלוויזיה זה מוצר נפלא, כי כל מה שקיים באנושות, רצה הבורא שיקרה אבל לכבודו ולא לכבודי. השאלה היא לא הטלוויזיה, השאלה היא מה אני עושה איתה .
למה פתאום נכנסת מחשבה כל כך לא טובה, אשר יכולה בקלות להוביל אותך לתמונת דמיון כה עגומה, ואשר תפתח את פיך בנושא, הדבר עלול להסתיים בהרת אסון ממש.
איך מאמנים את המח לחשוב טוב. לחשוב חיובי, לראות כל דבר שקורה לטובה, ולא לתת למציאות של לא טוב, להשתלט על האדם. אבל זה חייב להיות מתוך ועפ״י חוקי התורה, אחרת הגבול הוא כל כך דק, שנופלים יגון שאולה.
אם היה לי את הזמן הייתי מסביר לכל אדם בצורה מאד פשוטה כי כל מה שהוא עושה וכל מה שקורה מסביבו, קורה בהשגחה פרטית מוחלטת. הכל!! זה רק שאלה של האם אתה מודע לזה או לא.
הומואים לכאורה נראים חמודים כאלה ומצטיירים כאנשים זהב. ונראה שהם ממש טובים מתוקים ומקסימים. אבל שאף אחד לא יתבלבל לרגע ויחשוב פתאום שלהיות הומו זה לגיטימי. הם בני אדם בדיוק כמוני. אני לא שופט. אבל זה לא נותן לגיטימציה להתנהגות שלהם להיות נכונה מוסרית. וכאן השמאל מכשיל את כל העם בכוונה תחילה.
זמרי בן סלוא היה נשיא שבט שמעון. הוא רצה לקחת אשה מדינית. לכאורה אין בעיה. ואם מישהו יעיז לצייץ, ישר יבואו למשה ויאמרו לו, סליחה משה רבינו, למה לך מותר מדינית ולנו אסור??? כאן בדיוק נוצרת הדה-לגיטימציה. המטרה פתאום הכשירה את האמצעים.
משה התחתן עם מדינית, אבל לפני שהוא קרב אליה, היא עברה תהליך בו היא הסכימה לקבל על עצמה להיות עבריה עם כל המשתמע מזה. לעומתו זמרי ,לוקח אשה מדינית, מבצע את זממו בה, הוא מאבד את כל הצביון הרוחני שלו ונופל בשביה, ומנסה להראות לעולם, שהנה אשתו כשרה כי היא אשה מדינית, ומשה הוא לא ליברל.
אז מה הבעיה? שהתכלית היא הדרך ופספסנו את כל הדרך. וזה מאד משנה איך הגעת ליעד. כי אם הקרבת את כל הדרך בשביל התכלית, יצאת קרח מכאן ומכאן. הפסדת הכל.פנחס, זכה לשלמות בזכות המעשה שעשה. זהו הוא סגר מעגל. אבל זה לא קרה רק בהנפת הרומח על זמרי. פנחס עבר תהליך, הוא היה בן אלעזר בן אהרון הכהן.
הדבר המדהים והפלאי במושג חכמה לעומת בינה הוא, שבחכמה ראית מציאות שלמה מדהימה ומאלפת, אשר לא ממש נגישה אליך, אבל היא שלימה. ממש שיא השלמות. זו ההברקה שמידי פעם פוגשת את האדם אם בכלל.
פתאום, ניסית להכניס את עצמך למציאות הזו, וגילית שאתה יכול לתפוס רק פן אחד בלבד של אותו דבר מושלם. ואם לא מצא חן בעיניך, אין בעיה, אתה יכול להחליף למציאות אחרת. אבל לעולם לא תזכה לחזור לנקודת השלימות.
כתוב…״ שמור וזכור את יום השבת״ …..
למה באמת כל כך חשוב יום השבת, מה הוא מייצג, ומה הוא קשור בכלל לחכמה ובינה. לכל שבת יש מוצאי שבת. ולכל שבת הוקדמו ששת ימי השבוע. היום בו האדם מסוגל להתעלות מעל הכל, ולהגיע לרבדים הגבוהים ביותר, הינו יום השבת. אבל בלי הכנה ראויה, תקבל רק את הפוטנציאל. לא תזכה לשום מציאות.
ומה שתקח מיום השבת, עם זה תחיה ותתבונן במהלך השבוע הבא עליך לטובה.
השבת מייצגת את החכמה, הלא היא שלמות הזמן והמציאות , ומתוך השלמות הזו, זוכה האדם לתובנות רבות אשר יוצאות מציאויות רוחניות רבות.
אז איך באמת ניצלים ממחשבות לא טובות?
מקפידים בכל דרך ובכל צורה, לראות רק דברים טובים, לשמוע כמה שיותר טוב, להריח את המותר, וליגוע רק בדבר המותר. במערכת החושית שלך, אתה יכול לבחור בלתרגם את מה שאתה רואה. אבל זה לא יקרה אם לה תהיה הכנה רגשית ראויה.את התהליך של הסרת לב האבן שלך והפיכתו ללב בשר, אתה חייב לעשות. אף אחד לא יעשה את זה בשבילך. ואין על מה לדבר, עד שזה אפשרו הזה לא קרה.
לכל עולם המושגים הזה, יש ספר הלכה אשר מדריך כל יהודי כיצד לנהוג. וגם לאחר שמזככים את כל עולם הרגשות והפכת לצדיק של ממש, מתחיל משחק חדש לגמרי, זה זיכוך הגוף. אבל, איך אני מסלק את המחשבה הלא טובה שצרובה בתודעה? כדי שזה יקרה באמת, עליך ללמוד שפה חדשה, אשר כנראה לא הכרת לפני כן, ואשר מסבירה באופן הברור כיצד יהודי שומר תורה ומצוות מתמודד בעידן של גאולה.
ספר התניא, אותו כתב מייסד תנועת חב״ד הוא ספר שהביא עמו מהפכה של ממש בעולם החשיבה, הערכים והמוסר היהודי, אשר הוא זה ממש אשר כתב תורה חדשה המסבירה לכל יהודי איך משתנים מן הקצה אל הקצה במחשבה, דיבור ומעשה. בתקופה המאתגרת הזו, שבין יז׳ בתמוז לבין ט׳ באב, זהו הזמן הנכון להחליט שאפשר לחשוב אחרת. אז לפני שבוכים על בית מקדש, חשוב שנשמח כי נולדנו לעידן בו הכל באמת תלוי בנו, ויש לנו את כל הכלים להפוך את עצמנו להיות יהודים אמיתיים, כי אני באמת חושב שלהיות יהודי זאת הדרגה המוסרית והערכית הנעלית ביותר בעולם.
להיות יהודי זאת אומר שאני חי מתוך משמעות. להיות יהודי זה אומר שאני שליח. להיות יהודי זה אומר שאני אוהב כל אדם בעולם. כי לי ורק לי, יש את המשקפיים שמסוגלים לראות כל אדם בצורה חיובית. להיות יהודי זה אומר שאני חושב על הכלל לפני שאני חושב על עצמי. ואני כאן כדי לתת, ולהעניק את כל מה שיש לי. זה קשה. זה באמת קשה. זה מתיש!!!
אני מאד מבין למה חילוני רוצה להיות חילוני. אבל הוא עדיין יהודי. אבל יש רק יכולת אחת ויחידה שיכולה לגשר על כל הפערים, הדתות, ההבדלים, הויכוחים, וזה: אהבה שאינה תלויה בדבר. מה שזה אומר, שמדובר ברבד מאד רוחני אשר גורם לאדם להבין את מהות הדברים. ומה שלא הולך באהבה, הולך עם יותר אהבה. כי אהבה זה אלוקים. אז ח״ו שלא נשכח שהמטרה היא ״ ירושלם״. ראית השלמות התודעתית, התנהגותית ומציאותית. ואם הגענו לשם באמת , הדבר האחרון שימנע מאתנו לבנות את בית המקדש, יהיה כנראה הויכוח בין ״האומנים״ על הזכות לבנות יצירת פאר אלוקית כבית מקדשנו
שבת שלום
David Boterson
🍷😊🍷