אֲנִי אַעֲבִיר כָּל טוּבִי עַל פָּנֶיךָ וְקָרָאתִי בְשֵׁם יְהוָה לְפָנֶיךָ וְחַנֹּתִי אֶת אֲשֶׁר אָחֹן וְרִחַמְתִּי אֶת אֲשֶׁר אֲרַחֵם – שמות לג׳ יט׳
ויקטור נולד בגרמניה כילד מאד מכוער. גם החיים לא ממש האירו לו פנים. לא הלך לו בעסקים, כל דבר שנגע, נבל. בוקר אחד הוא מחליט לשים קץ לחייו, עלה לגג ונעמד על המעקה. הוא שולח נאום אחרון לבורא והבורא מעביר לו מסר שישלח לוטו והכל יהיה בסדר. ויקטור שולח לוטו, ולוקח את הפרס הגדול.
הוא בעננים ואשתו עוד יותר. הדבר הראשון שהוא עושה זה, טס ללונדון לעשות ניתוח לשינוי פנים, כדי שייראה יפה. ב״ה הניתוח עבר בהצלחה הבחור יוצא מבית הרפואה וחוצה את הכביש לעבר רכבו.
בעודו חוצה את הכביש, מתנגשת בו משאית, והורגת אותו במקום. הבחור עצבני עולה לשמים רותח מזעם, בא אל הבורא ואומר ״ תגיד אתה עושה ממני צחוק??״ מוריד אותי מהמגדל, נותן לי לזכות בלוטו, עושה ניתוח לתיקון הפנים, ועכשיו שסוף סוף הרגשתי את טעם החיים, אתה הורג אותי?
הבורא מסתכל עליו, ונאלץ להודות בפניו, שמע ״ אני ממש מצטער, באמת לא זיהיתי אותך…..״
זאת אמנם בדיחה ובכל צחוק יש מן האמת. כי עבדנו קשה בחיים, עמלנו, יגענו, התאמצנו, כל אחד מתוך עולמו האישי, מתוך הכישורים שפיתח. ב״ה זכינו לבית, לאוכל לאכול ולבגד ללבוש. זכינו לילדים טובים, בריאים, יש שזכו לנכדים, נינים וכו.. ואט ואט נכנסים למהלך של ״ ארץ אשר… תמיד עיני ה׳ אלהיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה״. השאלה היא האם אתה רואה את ההשגחה, מאמין בהשגחה, או מרגיש את ההשגחה. כי ההבדל בין טיפש לחכם הוא רק במודעות. החכם מודע והטיפש לא. לכן, אין לך שום סמכות לשפוט. כי אם היית בעולמו, היית עושה בדיוק אותו הדבר. לא פחות ולא יותר.
שאלת את עצמך פעם מה עומד מאחורי הסוד של ראש השנה? למה יומיים? מה לדעתך צריך לקרות בראש השנה הזה שלא קרה מעולם? מאד חשוב שנדע כי כל העולם הזה הוא תודעה (עלמא הדין כחלמא דמי). יש 5 דרגות בתודעה של האדם הנקראים: נפש, רוח, נשמה, חיה יחידה. האדם נולד ללא כל הנ״ל. מגיל 8 ימים נכנס בו הנפש, גיל 13 רוח, גיל 20 נשמה. זהו, בגיל הנ״ל נקבע יעודך המלא ואתה יוצא לדרך. את הדרגות הבאות, חיה– פיתוח ההכרה האלוקית שבך ויחידה – חיים של משמעות) לא כל אחד זוכה. אלו דרגות שאם תחליט שבהם אתה מתמסר כל כולך לבורא, ומוכן לעבור ניתוח לשינוי אישיותי, יש על מה לדבר. ככלל, זאת התכלית ובהיותך יהודי, יש לך את כל היכולות. רק ליהודי יש את היכולת להגיע לשיא.
דע לך כי הכל מתחיל ומסתיים בשפה שלך. השפה היא הביטוי של העולם הפנימי שלך, בכמה קדושה הלשון שלך. את הסוד הזה לא מגלים לכל אחד. אבל בואו נסה לקבל טעימה. הדרגה הכי גבוהה בך נקראת ״אנכי״ והיא לא במקרה התלבשה בך בנקודה הכי נמוכה/אנוכית שבך, זהו עולם הרגש = המידות. לאחר מכן באה דרגת הי-ה-ו-ה בך המקבלת ביטוי בכל עולם התודעה שלך המוגדר כעולם הפנימי שלך והפועל היוצא שלה הוא, בפה שלך. כלומר, רמת החיות האלוקית הקיימת בך, מסתתרת ברמת ההבנה של הפנימיות של כל אות ומילה בלשון הקודש, הלא היא התורה. ולא בכי היא מתחילה ב-ב׳ (מלשון בו) ומסתיימת ב-ל׳ (לו) כי עולם פנימי מקרין לעולם חיצון. כי עפ״י טבע ״והעולם נתן בלבם״, החיצוניות שולטת.
ואין לך שום סיכוי שהיוצרות יתהפכו ללא כניסה לפנימיות התורה. בראש השנה, יום הזכרון זהו יום כל כך נעלה, בו אנחנו מבקשים ממך ריבונו של עולם, שתגלה לנו מי אנחנו באמת, שנזכור כי ״אני אמרתי אלוקים אתם ובני עליון כולכם״ זה מי שאתה. ולא שום דבר אחר.
אבל, מה זה אומר ליהודי פשוט שרוצה להתקרב? הגיע הזמן שתתחיל לקיים את המצוות מתוך כוונה פנימית ועמוקה. תתחיל להבין שלכל מצווה, חייבת להיות הכנה משמעותית אחרת אנחנו לא נהיה כאלה.
כשאומרים לך אתה צריך בטחון עצמי גבוה, אז או שאתה נדבק בעצמה לאגו שלך, או שאתה נדבק בעצמה למערכת שמהווה אותך והמערכת שמהווה אותך, היא מחליטה הכל עליך. הכל!! אחרת, תקח בבקשה את המילה ״ מקרה״ ותפענח אותה. אם כל החיים זה אוסף של מקרים, אז מה זה ״ המקרה ״ הזה? ולמה הוא נחת דווקא עליי? מכל המיליונים שנחתו כאן, דווקא אני? ובמובן מסוים אתה חסר דעת, כי אין לך מודעות לעובדה שאתה כאן כדי לשרת רצון נעלה מאד, רצון של מערכת אינסופית להתממש כאן בעולם, ואתה בסה״כ אמצעי לשרת מטרה פי כמה וכמה יותר נעלית ממך והפרספקטיבה שלך היא כל כך נמוכה, שאתה לא קולט את 10 המהלכים שקדמו למהלך שלך, ואת 10 המהלכים שיבואו אחרי המעשה שלך. ואם תרצה להבין את מידת ההשפעה על עולם היכולות שלך, אז חשוב שתדע ש״ בחירה חופשית״ זוהי יכולת הקיימת באדם ואצל רוב בני האדם, היא לצערי לא מאופשרת.
כי אדם בעל בחירה חופשית הוא אדם בעל מודעות מאד גבוהה ורחבה של חוקי החיים וכשיש דיסוננס, הוא כל הזמן בשליטה כי יש בו תורה. המח שולט ברגש.
אז מה זה אומר להיות אלוקי? ובכן, ישנם 4 סוגי ראייה. 1. אדם הרואה את העולם כי הרוב רע ומעט טוב. 2. אדם הרואה את העולם חצי רע וחצי טוב. 3. אדם הרואה את העולם רובו טוב ומעט רע. 4. אדם הרואה כי הכל טוב. וכל זה קורה באמצעות העיניים שלך, ידידי. להיות אלוקי זה סעיף 4.
חברים, כדי שנזכה לעלות לעולמות הנעלים באמת, תזכור כי אין דבר כזה אני. יש אנחנו. אנחנו ניצבים היום כולם וחייבים לקבל החלטה מאד מכרעת. האם אנחנו חיים מתוך חוקים הנוצרים מהחיים, או מתוך חוקים היוצרים חיים. העונש הכי נורא בו כולנו נענשנו על חטאינו הוא, שכחה. אין עונש יותר נורא מזה. כי לוקחים ממך את הזהות. תקח את עצמך ברצינות, כי או שאתה תשלוט בעולם, או שהעולם ישלוט בך. אתה חייב את זה לא רק לעצמך, אלא גם לכל אבותיך שמסרו את החיים שלהם בשביל שאתה תגיע ליום המיוחל הזה בו אתה ובני משפחתך תזכו להיות בני חורין בארץ ישראל. אז הנה הגענו, זכינו, אז אנחנו נותנים לאקדמיה או לכל גורם זר אחר, לכפות עלינו את עולמם??? אבותינו לא טעו. אנחנו כן. כי עצם העובדה שאנחנו עדיין חיים בספק, מעיד על פגם באמונה בבורא יתברך. בעצמנו.
השנה תהיה טובה ומתוקה אתך ובזכותך בזכות כל החסד שגמלת, בזכות כל המעשים הטובים, המחשבות הטובות, החלומות הטובים, בזכות ההקרבה שלך, בזכות שנתת שלא על מנת לקבל פרס. אבל אם אתה כאן, בוא תקח החלטה שתגרום לך להבין ולהרגיש כי הכל כאן באמת טוב ומתוק. תתחיל להכנס לפנימיות התורה. תתחיל לשאול את עצמך, למה?
למה זכיתי לכל הטוב הזה? למה זכיתי להיות יהודי? מה זה נותן לי? ומה זה ייתן לי? מה ייצא לי מזה?
אם היית בא עם מטען כזה של שאלות לצבא, כנראה שהיו זורקים אותך מכל המדרגות ואומרים לך, רד ל-50. כי העיקר הוא המעשה.
מה עשית בשביל מישהו אחר, שבשביל זה מגיע לך חיים של משמעות? האם נתת את עצמך? האם נתת את ממונך בידיעה שחיים של אנשים ניצלו באמת? איזה הקרבה עשית, כדי שהעולם יתהפך עבורך? כמה פעמים עשית את זה? בשביל כמה אנשים עשית זאת? והאם זה דרך חיים, או אקט רגעי כדי להשתיק את המצפון?
כשאתה נותן, תתן הכל. הכל!! אל תשמור. כי כשאתה מרוקן, אתה נטען מחדש בעצמות פי כמה יותר גבוהות מכל מה שהיה לך ומכל מה שרק אתה יכול לדמיין. אל תפחד לתת. תן את כל חכמתך, תן, מליבך, תן ממאדך ותראה בעיניך כי ברכת ה׳ היא זו באמת שתעשיר.
להיות יהודי זה לחיות בדרך חיים של בלי גבול. אין גבול למה שאפשר לעשות. אם אתה חושב ומאמין כך, כך בדיוק החיים יתנהגו אליך. אם תתחיל להתחשבן, גם ככה אפשר. אין בעיה. הכל לפי החשבון. אבל, זה לא יהודי. זה לא דרך החיים בה אנחנו צריכים לחיות. כי אם אנחנו שייכים למערכת אינסופית, למה להגביל?
בראש השנה הזה, ההחלטה הכי חשובה שאיתה אתה יכול להכנס לתפילה היא, איזה משקפיים אתה קונה. לפי איזה סעיף מהנ״ל אתה בוחר לפעול השנה. משם, החיים כבר יתוו לך את הדרך. הרבה אנשים חושבים שכדי להיות כזה, יש לעזוב את העבודה, משפחה ועוד כל מיני הזיות. חלילה וחס. להיפך!! מתוך העולם שלך, מתוך המציאות שלך תעצים את הראייה שלך. זאת משימתך השנה. בסולם של 1-4 איזה משקפיים אתה קונה, ופועל דרכם במחשבה, בדיבור ובכל עולם המעשים שלך.
זאת לא היתה שנה פשוטה. המון אנשים יקרים נפטרו. הרבה איבדו את פרנסתם. לא מעט איבדו כיוון. הרבה יצאו מכלל איזון. ערב רב איבד שליטה. הזדמנויות חדשות נפתחו. דלתות חדשות הכניסו המון אור לחיינו. שינויים רבים קרו לנו. יצאנו מאזור הנוחות. והעיקר, הבנו שאנחנו לא מבינים כלום. יש כאן מערכת מופלאה שמנתבת ביצירתיות שלא נתפסת בשכל אנושי, רק להוריד ולהרעיף עלינו טוב. אבל כדי להבין זאת, עלינו להיות ברי דעת כדי להבין שזאת האמת.
לא פשוט להסביר מציאות שכזו לאנשים שאיבדו הורים, פרנסה, בריאות וכו.. אבל, זו שאלה של פרספקטיבה, שלפעמים אני ממש שמח שהקורונה באה. כי היא גרמה לאנשים להבין שהם בני אדם, שיש מקום לחשוב ולנהוג אחרת, שאפשר גם בצניעות להגיע ליעד, ושהמטרה היא להיות אחד, עם אחד, כאיש אחד בלב אחד. אין שום תפילה אחרת חבריי…. שום כלום.
עוד דבר, בראש השנה באים להעצם. אל תתחיל עם בקשות של בית, מרצדס, וכו… אם אתה באמת מאמין שאתה ממליך עליך את מלכות האינסוף, ועובד לדרך חשיבה מלכותי, פשוט תבקש ״שבתי בבית ה׳ כל ימי חיי״…. ואם זו בקשתך, אזי שכל מה שאתה צריך ליישם את המצוות אותנו ציווה הבורא אתה תקבל את כל מה שאתה צריך. אל תחשוש מזה לרגע אחד.
שנת התשפ״א תהיה שנה בה אנחנו נראה ניסים ונפלאות, איך הבורא בעולמו מוריד חסדים עצומים על עמו. זו תהיה שנה שבה הרבה יאכלו את הכובע, והרבה יתעלו ויגיעו לגבהים שלא חלמו. כי מתוך הקושי העצום מגיעה הצלחה רבה. מגיעים פירות טובים יותר.
תבנה את החלום, איך אתה משתלב בשיא המשמעות בעולמו יתברך. איזה כלים אתה יוצר כדי להוריד עליך את כל השפע המתבקש. ויה״ר כי יתקיים בך כי ״את כל טובי אעביר על פניך״. ושנראה זאת מתחת לעשרה טפחים בפועל ממש, בגשמיות עצומה, אמן.
שנה טובה ומתוקה
david boterson