להביט נכון על החיים
למי שקורא את כתבי ״היום יום״ של הרבי מלובביץ, הפתגם השבוע מאד מעניין. הרבי מלובביץ׳ מצטט שיחה של אמור הזקן על מהות העניין של ״שמע ישראל״ ואומר כי “שמע= שאו מרום עיניכם” ובדגש על המילה מרום ולא על המילה שמים. למה?
שמעתי על דפוס חשיבה של חבר שבו הוא מתאר שכל מי שמשוחח אתו על כל עניין רציני ובעל משמעות, הוא תמיד מביט על דבריו מלמעלה. נשמע אולי יהיר, אבל הוא אומר לי שזאת דרך היחידה שהוא מכיר איך לתת מענה נעלה יותר מתוך דברי האדם המשוחח עמו.
למילה מרום להבדיל משמים, יש את הכח להביט על כל מצב מעל המצב, נעלה או נחות ככל שיהיה. וזה הרעיון של תורת החסידות. ואחרי הכל, הרעיון הוא לא להיות מחוץ לקופסא, אלא לוודא שזה יובן בשכל.
רגע, הרי זה היה בשכל, אז מה השתנה בשכל כדי שזה יובן בשכל ?
ובכן, יש שכל אנושי ויש שכל אלוקי. השכל האנושי מקבל הזנה מהאונה השמאלית ומזין אותך מהעבר ומהעתיד. אין הווה. לעומת זאת, האונה הימנית מספקת לך תמיד את ההווה. את הרגע. זה בנק הידע האינסופי וזה מקור ההזנה לשכל אלוקי .
חשוב מאד להבהיר כי עצמת ואיכות המשמעות שנרצה להגדיר לחיינו, תלויה בעושר השפה אותה אנו מדברים. ומשמעות לא ניתן ליצור ללא כלי האמונה – ללא היכולת ליצור מציאות שאינה קיימת. ולשאלה האם לשון הקודש היא נעלית יותר מכל שפה אחרת, צריך כל אדם לשבת ולחקור ולהבין למה, ולא להשאר מקובע באמרה כי ככה לימדו אותנו. עם כל הכבוד לתורת החסידות, את/ה צריך להבין שזה אמת.
אז אם הרעיון הוא להתבונן על המצב (יהיה ככל שיהיה), תלוי הדבר מאד מתוך איזה שפה אתה מתבונן. אמנם אתה עם סגולה כי אמרו לך מדור לדור מאז מתן תורה שאתה כזה. כי ישראל והתורה קדמו לעולם, אבל ישאל אותך כריסטיאן ומוחמד ובצדק גמור, למה אתה נעלה מכל העמים?
ונראה לי כי אחת התשובות היא, כי לנו יש את השפה להתחבר לאינסוף. כי מתוך 22 אותיות התורה לכל מילה יש משמעות נוספת ואף משולשת, על איך לחשוב לא במונחים אנושיים. כי כל מילה ומילה בלשון הקודש מתארת את הסיבה, הבעיה והפתרון. אם יש לך זאת בשפה אחרת, אשמח לראות.
יתרה מזאת, האמצעי למדידה מציאות במערכת מעגלית, היא באמצעות האות פיי. שזה 22/7 שהמשמעות שלה הוא בלי-גבול/גבול. 22 אותיות התורה (בלי גבול) מחולק ב-7 בטבע (גבול).
בנוסף לכך, אם אתה וגם אני מתבוננים על אותה מילה בלשון הקודש ומפנימים זאת בשכל אלוקי, האם יש הבדל בינינו? והתשובה היא כן. כשזוכים לעבור עולם בתודעה בכדי להתבונן על המצב, הדבר תלוי מאד גם במעשיך מהעולם הקודם. ככל שעשית יותר, פעלת יותר, נלחמת יותר, חטאת יותר, פשעת יותר ובעיקר, עשית מעבר לטבע, יש לך הזדמנות לעלות לגבהים שאנשים נורמטיביים שומרי חוק , סרים מכל רע, לא יכולים להגיע כשעולים למרום. כי הם מקבלים ופועלים מתוך. אבל אתה כחסיד, לעומת צדיק, יכול ליצור את מה שאין במציאות. כמובן ששני המצבים (חסיד, צדיק ועוד) הם פרופיל התנהגותי של בני-אדם
זה עדיין לא אומר שאם כל אחד אחד יתחיל לחטוא, אז מי יודע, הנה אולי זאת הזדמנות ״להתמנף״ גבוה יותר בעולמות הבאים. כי מאד חשוב להבין עם איזה תכלית נכנסת לעולם של אותם מעשים, כי בד״כ אתה ברשות לבך ואתה ממש לא עשית את מה שעשית במקרה, ואתה ממש לא נולדת להוריך, לסביבה ולתנאים החברתיים בהם גדלת, במקרה. אתה הוכנסת לתוך המצב וכל אחד חבילת העבר שלו.
אבל, יש כאן הזדמנות לתפנית. ובלי המתנה שנתן לנו אברהם אבינו בפרשת וירא, את האמונה, את היכולת ליצור את המציאות שלא קיימת, איך בדיוק תיצור? אז הנה קיבלנו את הכלי המטורף הזה בו ניתן לממש כל מציאות המופיעה בתורה, או מתוך מציאות קיימת, או ליצור קפיצה קוונטית של ממש בתודעה אל עבר מציאות שונה במהותה מכל מה שהיה עד כה. מאידך, יש הבדל תהומי בין הודי שעולה לשק של תודעה לבין יהודי. כי השאלה היא מתוך מה אתה בא. מחד, להודי יש עניין בלהתחבר לשק התודעה ולקבל תענוג מזה. להבדיל מהיהודי שהוא אמור לעשות מזה מציאות בפועל במחשבה, דיבור ומעשה.
אנחנו לא סתם קראנו במפטיר האחרון ע״י השונמית, ליצור כמה שיותר כלים. כלומר, לפתח כמה שיותר, תכונות וכישורים שרק אפשר, כדי שיהיה לנו סיבה מספיק איכותית בשביל מה לחיות. ככל שתדע יותר את המשמעות של כל מילה ומילה בתנ״ך, כך תגדל מידת העושר שלך בעולם. אתה צריך לגלות את כל היסודות והקודים שמתוכם ועל פיהם אתה יכול לפעול בתורה. והם קיימים, ברורים וידועים בדור של גאולה.
אחד המחלות של אנשי הדעת, היא העובדה שהם מתקשים להבין עד כמה הם לא יודעים ואיך הם צריכים בכל שנה לעבוד מבחינה רוחנית. וכל פרשה ופרשה מצריכה מאיתנו המון הקשבה פנימית להבין מהם הנסיבות שלשמן אני חי בשנת התשפ״ב. שהרי כל עניין השנה הוא מלשון שינוי. שינוי מחשבתי המוביל לשינוי התנהגותי. וכל עניין פרשת השבוע הוא איך אני מקבל חיים מלאים מתוך הפרשה לתוספת וגילוי בעולם היכולות והכישורים/תכונות. ואם לאו, אז חסר.
אז יש אפשרות לקבל את אותם הכלים ״של החכם בעל הנסיון״ מתוך התנסות בשטח, אבל זה מצריך המון כוחות בנפש, כי הבזיונות, הקשיים, המכות, העליות והירידות. הם לא לבעלי נפש רכה ואחרי הכל, מי מבטיכך שלא שתצא מהשאול. מאידך, אפשר לקבל את אותם הכלים הנדרשים ״של החכם בעל הנסיון״ מתוך חיצוניות התורה לפני שנכנסים אל פנימיות התורה. ואפשר מתוך זה ללמד כל תחום אם הוא בא מתוך משמעות של לשון הקודש.
אגב, לשון הקודש נקרא כך, כי זוהי למעשה שפת האחדות במציאות הגשמית. כבר למעלה מ-50 מיליון איש חוו מוות קליני ויודעים ללא ספק כי ברגע שיוצאים מהגוף יש אחדות גמורה.
אנתרופולוג הראה משחק לילדי שבט אפריקאי. הוא הניח סלסלת פירות טעימים ליד גזע עץ ואמר להם: הילד הראשון שיגיע לעץ יקבל את כל הסל. כשנתן להם את אות הפתיחה, הוא הופתע שהם הולכים יחד, מחזיקים ידיים עד שהגיעו לעץ וחלקו את הפרי!. כששאל אותם מדוע עשו זאת כאשר כל אחד מכם יכול לקבל את הסל רק בשבילו! הם ענו בתדהמה: אובונטו “כלומר, איך אחד מאיתנו יכול להיות מאושר בזמן שהשאר אומללים?” אובונטו בתרבות הציוויליזציה שלהם פירושה: ״אני כי זה אנחנו״. אותו שבט יודע את סוד האושר שאבד בכל החברות המתעלות מעל אותן ושרואות עצמן חברות מתורבתות. אם נשתול את זרעי השיתוף, האכפתיות, האהבה, החסד והכבוד במוחם של ילדים, הרי שכשיזדקקו לא יהיו להם חברים – תהיה להם קהילה להוקיר אותם ללא קשר לגזע ולמיקום.
אבל בשביל זה צריך מדריכים/מלמדים/אנשי-חינוך/חסידים אמיתיים, שמחוברים לעצמם, אנשי אמונה, בעלי דעת, בעלי ענווה היודעים להתחבר לנפשו של כל ילד. כי המפתח לכל סוג של הצלחה, מתחיל בחינוך. לא מאמינים?
היה לי חבר שבא להשקיע ברכישת אדמות בוציות באחד הפרברים של בנגקוק, תאילנד. הבחור אומר לי בשבת שהוא רוצה שאני אתלווה אליו לטיול ביום א׳. הוא לוקח אותי מרחק שעה וחצי מהעיר למקום שנראה ממש לא נעים. מסריח, אדמת ביצות. הוא מצביע על כל חתיכת האדמה הזאת ואומר לי, זה הולך להיות אחד המקומות הכי איכותיים של תאילנד. מה יכולתי לומר, צחקתי וגם שאלתי איך זה הולך לקרות בדיוק? הוא הסביר. לי שאם בית עולה 100,000$, כאן זה יעלה פי -5. מהסיבה הפשוטה שכאן ייבנה המרכז החינוכי הכי איכותי בכל דרום מזרח אסיה, וכאן ילמדו המורים הכי איכותיים.
אם אתם חושבים שהוא טעה, אז זהו שלא. הוא צדק ואני בלעתי את הכובע.
והשאלה היא, איך מוסד חינוכי מצליח ליצור באופן מתמשך גירויים חושיים לתלמיד לקבל סיפוק לדחפים הרגשיים מתוך התורה, זאת איננה עבודה לחובבנים. לכן, מחנך אמיתי בדור של גאולה, הוא צריך להיות בדרגה של איש האלוקים ממש. ואם אין כאלה, אין מודל לחיקוי.
כולנו נלחמים מלחמת השרדות כלכלית כזו או אחרת. הכסף מחפש לענות את כולם. להבין ולהרגיש את המצב הרגשי והתודעתי של התלמיד ומתוך זה לתת לו את הגירויים הנדרשים לחינוך אמיתי, אני בספק אם ניתן לעשות זאת באמצעות בני אדם, אבל אני רוצה לגלות לכם שבאמצעות למידת מכונה, אפשר להגיע לשם הרבה יותר מהר. אני במקרה יודע זאת, כי זה מיזם חינוכי שאני מפתח בימים אלו, שהתכונה הזו היא אחת מהיסודות שלה.
והשאלה היא איך יוצרים מחנך שכזה אם הוא בעצמו חסר אמונה, לא חי עדיין מתוך המשמעות, אחד בפה ואחד בלב, סובל כמו כולם מחוסר קשב וריכוז וכדי לקנח, חי ממשכורת זעומה.
אז הנה, תתבוננו על זה. איך הגענו למצב הזה שבו הכתוב אומר ״מי ברא אלה…״. אנחנו יצרנו זאת חבריי. עם המחשבות הקלוקלות שלנו.
עכשיו תשאלו את עצמכם, האם יש מלמדים יראי שמיים, האם הם מחנכים למשמעות, כמה מלמדים כאלה יש ואם יש, האם הם שווים כפול מהשכר בהיי-טק או לא? או שמא זה טוב שהם לא מרויחים הרבה. אז באמת שאו עיניכם למרום ותשאלו את עצמכם, איפה אני כהורה, כמחנך, כחסיד, משתנה ומשנה את הסביבה שלי למציאות טובה יותר.
חברים, מה שכתבתי, זה לא דמיון מודרך. זאת המציאות כרגע.
אם חיי שרה אמנו היא מודל לחיקוי, אז תשאל כמה אצילות אתה מגלה מחד, וכמה אתה זוכה להאציל מאידך מתוך ועפ״י פנימיות התורה. בלי ענווה, זה לא עובר מסך. הלא כך?
חיי שרה, מתחילים במציאות שהוכתבה, ממשיכה אל עבר יציאה לעולם שמעבר ופועלת לאחר הפרדות מהגוף, מהחיים הגשמיים. אז בכל יום שאנחנו עושים מעשים , שאו עיניכם למרום, תביטו על המצב, תתעלו מעל המצב ותשפיעו על המצב במצב כזה שיעניק לך חיים נצחיים. תראו בחוש (לא רק במחשבה) איך החיים שלנו הולכים להיות טוב יותר באמצעות השינויים האישיותיים שאנחנו עומדים לבצע.
תזכרו כי אנחנו נמדד לפי כמות השינויים החריגים שעשינו בשני חיינו. אותם דפוסי התנהגות אנומליים, הם אלה שיעצבו את רוחנו בסופו של תהליך. ולא בכי בעל תשובה עולה על הצדיק. כי גם בעל תשובה הוא עוד פרופיל של דפוס התנהגות שעליך לחיות על פיו.
ובכדי שבאמת נזכה לקיים חיים של אחדות ממשית (חיים של קדושה), המפתח לכל תהליך במסלול של קדושה בחיים, הוא יכולת השמיעה. לדעת ללמוד להקשיב. זאת אומנות כל כך נדרשת בדור של מופרעי קשב וריכוז. אם אתה רוצה להתחבר, ראשית כל, תלמד להקשיב.
לכן חבריי, הסיבה הכואבת ביותר בדורנו שהיא הפרעת קשב וריכוז, נובעת מהעדר או מאבדן המשמעות הנכון לנו כעם ישראל. אין לך שום סמכות ושום זכות על שום דבר, באם אינך פועל מתוך שפת הקודש ובפרט מהמצוות. כל התעשיות שנעשות הם חשובות ואל לנו לזלזל בכך. אבל כולנו חווינו בעינינו איך יום אחד אתה בצמרת ויום למחרת אתה פשוט לא חי. זה מדהים. אבל אני לא הייתי רוצה להיות פעם שניה בחיים בתסריט שיש לי הכל ואין לי כלום. זה פשוט גומר עליי.
אסיים בסיפור בדיחתי. שני כורדים נפגשים בבית לצפות במשחק כדורסל. האחד אומר לשני, ״אני מוכן להתערב אתך שהאדומים מנצחים״. השני עונה לו ״לא, הצהובים מנצחים״. האחד עונה לו, ״בוא נתערב על 100$״. הם המתערבים והאדומים ניצחו. האחד קם ואומר לחברו ״תשמע, אני חייב להתוודות, אני כבר ראיתי את המשחק וידעתי שהאדומים ינצחו״. הכורדי השני עונה לו ״ תשמע, גם אני ראיתי את אותו המשחק שבו הצהובים הפסידו, אבל לא יכולתי להאמין שהצהובים המטומטמים האלה יחזרו על אותה טעות פעמיים״
יום נפלא 😇
David Botersonדוד בותרסון